Meer zicht op je sterke kanten en kwetsbaarheden, waardoor we de behandeling meer kunnen toespitsen op wat jij in jouw situatie nodig hebt.
Als er vragen zijn over de ontwikkeling en/of gedrag van je kind kunnen we diagnostiek inzetten. Met psychologisch onderzoek brengen we de diverse ontwikkelingsgebieden in kaart en kijken we naar de onderlinge samenhang. Diagnostiek is toe te passen bij kinderen vanaf ongeveer 4 jaar tot 18 jaar.
De uitkomsten van het onderzoek bieden aanknopingspunten voor (mogelijk) verdere behandeling van je kind. Ook kunnen ze bruikbare adviezen bevatten voor jou als ouder(s)/verzorger(s) of voor leerkrachten.
Onderzoeken
Intelligentieonderzoek
In dit onderzoek brengen we de leermogelijkheden/cognitieve capaciteiten in kaart. Hierbij nemen we meerdere aspecten mee. Denk aan werkhouding, aandacht, reguleren van prikkels, concentratie, overzicht en planning. Deze vaardigheden zijn nodig om onderwijs te volgen, maar ook onmisbaar in het dagelijks leven.
Sociaal-emotioneel onderzoek
Hoe gaat je kind om met zichzelf en de ander? De sociale ontwikkeling gaat enerzijds over inzicht in jezelf, maar ook over omgaan met je eigen gevoelens en die van de ander. Het ontwikkelen van je persoonlijkheid begint al op zeer jonge leeftijd. Tijdens het onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling kijken we ondere andere naar hoe je kind omgaat met emoties, het zelfbeeld, stemmingen, angsten en omgang met anderen. Soms maken kinderen in het leven (ingrijpende) gebeurtenissen mee die van grote invloed zijn op de ontwikkeling. Denk aan een scheiding van de ouders, het verlies van een dierbare of andere trauma’s.
Persoonlijkheidsonderzoek
Dit gaat over het karakter van je kind. In een persoonlijkheidsonderzoek gaat het om het inventariseren van persoonlijke eigenschappen en kenmerken.
Het is ook mogelijk om onderzoek in te zetten als er vermoedens zijn die wijzen op AD(H)D, autisme of andere onderliggende problematiek. Hierbij gaat het voornamelijk om handelingsgerichte en beschrijvende diagnostiek.
Hoe ziet een diagnostiek traject eruit?
Als tijdens het intakegesprek is afgesproken dat verder onderzoek kan helpen, plannen we in overleg verdere afspraken in. Afhankelijk van het soort onderzoek vinden de contactmomenten met de kinderen veelal in de ochtend plaats. De omgeving (ouder(s)/verzorger(s) en de school) zijn nauw betrokken bij een diagnostiek traject. Denk hierbij aan het invullen van digitale vragenlijsten, observatie(s) in de klas of thuis en een gesprek met de ouder(s)/verzorger(s) over de algehele ontwikkeling.
We leggen alle bevindingen in een uitgebreid verslag vast en lichten deze in een gesprek met de ouder(s)/verzorger(s) toe. Het is ook mogelijk om vervolgens de uitkomsten met de leerkracht(en) te bespreken. Hierbij is altijd één van de ouders/verzorgers aanwezig.
Meer weten?
Wil je meer weten over een diagnostiek traject? Neem dan vrijblijvend contact op.